chlodzenie silnika

Najczęściej spotykane awarie i inne przygody oraz pomysły na pozbycie się ich. Jak to się robi...
zibi19680410
Klubowicz
Posty: 107
Rejestracja: 2011-03-11, 19:46
Miejscowość: Chybie k/Cieszyna

chlodzenie silnika

Post autor: zibi19680410 » 2011-06-14, 19:24

Drodzy koledzy i przyjaciele nie wlaczaja mi sie wentylatory chlodnicy wmienilem silniczki na 100% sprawne sprawdzalem kom. przekazniki sie wlaczaja a went.sie nie wlaczaja wyskoczyly mi bledy P0118 1490 1489 dodam ze zegar temp. dziala poprawnie (chyba) bo temp pokazuje moze jest jeszcze gdzies czujnik od wl. wentylatorow

300m 2,7 eur
Plymoutch Laser byl
NEON byl
STRATUS byl
300 M 2,7 jest

Łukaszp
nowy
Posty: 43
Rejestracja: 2010-11-18, 15:06
Miejscowość: Giżycko

Post autor: Łukaszp » 2011-06-14, 20:15

zibi19680410 błąd P0118 ( czujnik temperatury czynnika chłodzącego silnik- wysoki sygnał wejsciowy).Najpierw sprawdź berzpiecznik na wysokości włączenia świateł w kabinie od strony kierowcy. Bezpiecznik ten jest pod pozycją 21- opisany RAD FAN.

zibi19680410
Klubowicz
Posty: 107
Rejestracja: 2011-03-11, 19:46
Miejscowość: Chybie k/Cieszyna

Post autor: zibi19680410 » 2011-06-14, 20:24

sprawdzony -dobry
Plymoutch Laser byl
NEON byl
STRATUS byl
300 M 2,7 jest

gigo
Oblatywacz
Posty: 124
Rejestracja: 2010-12-30, 11:40
Miejscowość: Dolnoślaskie

Post autor: gigo » 2011-06-14, 20:40

zibi19680410 pisze:sprawdzony -dobry

Witam.
Szukaj czujnika włączania wentylatorów jak go znajdziesz ( powinny być dwa przewody ) to możesz je połączy a wentylator powinien się zakręcić. Jeśli będzie się kręcił to znaczy że padł czujnik jesli nie szukać trzeba dalej. Oczywiście przy włączonym zapłonie.
Chrysler 300M 3,5

zibi19680410
Klubowicz
Posty: 107
Rejestracja: 2011-03-11, 19:46
Miejscowość: Chybie k/Cieszyna

Post autor: zibi19680410 » 2011-06-14, 20:45

gdzie szukac tego czujnika ? :562:
Plymoutch Laser byl
NEON byl
STRATUS byl
300 M 2,7 jest

Wojtas69
Trener
Posty: 252
Rejestracja: 2006-09-30, 12:36
Miejscowość: Leszno

Post autor: Wojtas69 » 2011-06-14, 23:20

Takiego czujnika nie ma :)
Sprawdź bezpieczniki B i E pod maską (rysunek poniżej) Jeśli będą w porządku to wyciągnij przekaźnik od wiatraków ("Low Speed Radiator Fan Relay") i na "krótko" za pomocą kabla zewrzyj styki B i D (zaznaczone są na rysunku). Jeśli nie włączą się wiatraki a bezpieczniki będą w porządku to znaczy że jest uszkodzona wiązka, wtyczka lub silniki wentylatorów. Jeśli zadziałają a bezpiecznik 21 w kabinie jest w porządku oraz oba przekaźniki działają to pozostaje komputer. Komputer z kolei załącza wiatraki na podstawie czujników:
- temperatury wody (jeśli wskazówka temperatury na liczniku dzieła jest sprawny)
- Temperatury oleju skrzyni biegów (jeśli skrzynia pracuje jest sprawny)
- temperatury powietrza w kolektorze ssącym (trzeba sprawdzić opór, byłby raczej problem z pracą silnika)
- czujnik prędkości wyjściowej skrzyni biegów (jeśli licznik pokazuje prędkość auta jest sprawny)
- czujni ciśnienia w układzie klimatyzacji (jeśli działa klima jest sprawny)

Obrazek


Obrazek

Obrazek

Gdzie i za ile kupiłeś silniki wiatraków?

zibi19680410
Klubowicz
Posty: 107
Rejestracja: 2011-03-11, 19:46
Miejscowość: Chybie k/Cieszyna

Post autor: zibi19680410 » 2011-06-18, 17:46

Wentylatory wymiana . wiazka wymiana . sekcja kompa odpowiedzialna za wentylatory naprawiona .czyli usterka usunieta koszt jedyne 670 pln calosc
Plymoutch Laser byl
NEON byl
STRATUS byl
300 M 2,7 jest

qwerty
nowy
Posty: 46
Rejestracja: 2009-05-06, 10:56
Miejscowość: łódzkie

Post autor: qwerty » 2011-10-14, 21:06

Witam
od początku nie załączają sie wentylatory
forum poczytałem i ok będę sprawdzał po kolei
niestety nie znalazłem bądź umknęła mi informacja
gdzie mogę znaleźć czujnik odpowiadający za załączanie się wentylatorów
bo może z niego tylko przewód spadł
czy to jest zwykły bimetaliczny styk
czy może to ten sam czujnik który steruje wskazaniami temperatury silnika w kabinie
a wentylatory załącza komputer
może pokrótce ktoś mi opowiedzieć jak sterowane są wentylatory
pozdrawiam
_________________

* bimetalowy oczywiście
Ostatnio zmieniony 2011-10-15, 09:08 przez qwerty, łącznie zmieniany 1 raz.
Chrysler 300M 3.5 V6 SPECIAL
2003 Kolor-czarny metalic
245/45/18 \ Beltronics RX65e
Czarna Skóra\ Karbon
Chrom\Wersja Amerykańska\
Przebieg-76.000mil

Awatar użytkownika
darekj
Trener
Posty: 394
Rejestracja: 2010-06-21, 14:41
Miejscowość: Rzeszów

Re: czujnik temperatury załaczający wentylatory

Post autor: darekj » 2011-10-14, 21:25

qwerty pisze:może pokrótce ktoś mi opowiedzieć jak sterowane są wentylatory
Wszystko znajdziesz w manualu - warto poczytac.

A tak w skrocie. Wentylatorami steruje komputer silnika. Sa uruchamiane nie tylko w zaleznosci od temperatury silnika, ale rowniez temp. oleju w skrzyni biegow i cisnienia w sprezarce klimy. Wszystko ladnie pokazane w manualu - tabelka z wartosciami uruchamiajacymi i wylaczajacymi obie predkosci wentylatorow.

Ja bym sprawdzil czy same wentylatory sa sprawne, a nastepnie przyjrzal sie przekaznikom, ktore je uruchamiaja. A potem ewentualnie szukal po kolei dalej.

A co do czujnika temperatury silnika to jest ten sam, ktory steruje wskaznikiem w kabinie. Znajduje sie w silniku 3,5 w poblizu czujnika polozenia walka rozrzadu. Po otwarciu maski z przodu silnika lekko po lewej stronie.

Awatar użytkownika
lipcio
Administrator
Posty: 7873
Rejestracja: 2006-04-29, 07:32
Miejscowość: Portland, OR
LPG: Nie

Post autor: lipcio » 2011-10-15, 06:37

Konrad

300m ABC -> http://goo.gl/0dMQN
co, jak i czym -> http://goo.gl/bgXqY

Awatar użytkownika
Cezary Czapski
Moderator
Posty: 4365
Rejestracja: 2010-06-06, 22:42
Miejscowość: Biała Podlaska
Auto: 3OOM 3.5
Rocznik: 2001
LPG: Tak

Post autor: Cezary Czapski » 2011-10-15, 09:07

Parametry załączania wentylatorów wg manuala http://www.chrysler300.pl/forum/viewtop ... 7548#47548

Jeśli chodzi o załączanie wentylatorów to parametry w manualu 7-31
Minimalny czas pracy 90sekund i tak silnik 3.5:

Układ chłodzenia °C na postoju:
I bieg - wł. 102 wył. 99
IIbieg - wł. 110 wył. 105

Klimatyzacja psi:
I bieg - wł. 210 wył. 175
IIbieg - wł. 249 wył. 219

temperatura °C oleju w skrzyni:
I bieg - wł. 102 wył. 98
IIbieg - wł. 109 wył. 107

Obrazek
qwerty pisze:niestety nie znalazłem bądź umknęła mi informacja
gdzie mogę znaleźć czujnik odpowiadający za załączanie się wentylatorów
Prościej poprosić o podanie na tacy niż poszukać ???
Ostatnio zmieniony 2013-08-05, 20:18 przez Cezary Czapski, łącznie zmieniany 1 raz.

qwerty
nowy
Posty: 46
Rejestracja: 2009-05-06, 10:56
Miejscowość: łódzkie

Post autor: qwerty » 2011-10-18, 17:00

Witam
panowie
sprawdziłem bezpieczniki i przekaźniki są sprawne,
zrobiłem mostek na "Low Speed Radiator Fan Relay" za "Wojtas 69" - dziękuję
wentylatory ruszyły na 1 biegu
super
dotarłem do czujnika zdjąłem wtyczkę
i po odpaleniu silnika wentylatory załączają się natychmiast na 2 bieg
i cały czas pracują
w miedzy czasie pojawiło się kilka błędów 117 118 itd a i pojawił się błąd nr 2008 ale nie mogłem znaleźć co oznacza ten ostatni

po załączeniu wtyczki cisza temperatura dochodzi do połowy gotuje i nic
dwa pytania
czy wentylatory powinny sie załączać po zdjęciu wtyczki z czujnika temperatury
dodam że czujnik temperaturę pokazuje (jak jest wpięty)

czy to czujnik czy szukać dalej
może ktoś coś takiego już przerabiał
pozdrawiam
Chrysler 300M 3.5 V6 SPECIAL
2003 Kolor-czarny metalic
245/45/18 \ Beltronics RX65e
Czarna Skóra\ Karbon
Chrom\Wersja Amerykańska\
Przebieg-76.000mil

Awatar użytkownika
Cezary Czapski
Moderator
Posty: 4365
Rejestracja: 2010-06-06, 22:42
Miejscowość: Biała Podlaska
Auto: 3OOM 3.5
Rocznik: 2001
LPG: Tak

Post autor: Cezary Czapski » 2011-10-18, 17:51

P2008 w manualu 8E-26
Short Runner Valve Selenoid Circuit
An open or shorted condition detected in the short runner tuning valve control circuit

Zerknę do schematów, bo zegarami steruje BCM poprzez PCIbus, a wentylatorami chyba PCM.

qwerty
nowy
Posty: 46
Rejestracja: 2009-05-06, 10:56
Miejscowość: łódzkie

Post autor: qwerty » 2011-10-18, 18:52

Dodam tylko
że na chwilę obecną mam pustą klimę i zdjęty pasek
na zdrowy rozsądek to nie powinno mieć znaczenia
chyba żeby....
miałem zamiar klimę zrobić na wiosnę
chyba że mnie sytuacja zmusi
Chrysler 300M 3.5 V6 SPECIAL
2003 Kolor-czarny metalic
245/45/18 \ Beltronics RX65e
Czarna Skóra\ Karbon
Chrom\Wersja Amerykańska\
Przebieg-76.000mil

Awatar użytkownika
Cezary Czapski
Moderator
Posty: 4365
Rejestracja: 2010-06-06, 22:42
Miejscowość: Biała Podlaska
Auto: 3OOM 3.5
Rocznik: 2001
LPG: Tak

Post autor: Cezary Czapski » 2011-10-18, 19:33

Klima nie ma nic do załączania wentylatorów po osiągnięciu temperatury załączenia przez silnik.

Teraz sprawdzimy czujnik temperatury.
http://oskin.ru/pub/chrysler-dodge/manu ... ty_RUS.pdf część 6-19 (strona 197) po rosyjsku, ale są obrazki.

1. po zdjęciu kostki z czujnika i przekręceniu kluczyka do zaświecenia kontrolek mierzymy napięcie pomiędzy pinami kostki czujnika - powinno być 5V.

2. na zimnym silniku mierzymy oporność na samym czujniku, a następnie odpalamy silnik do osiągnięcia normalnej temperatury pracy (wskazówka pomiędzy 1/4, a 1/2) i ponownie mierzymy oporność - powinna być znacznie niższa.
Jeśli czujnik temperatury jest wyjęty to możemy zanurzyć go w gorącej wodzie.
Prawidłowe wyniki to około:
10°C ≈ 17-21Ω BŁĄD prawidłowo to 17-21kΩ
90°C ≈ 1Ω - :zly: - prawidłowo to 800-900Ω
Tabela na następnej stronie

Powstałe błędy kasujemy (komputer lub odpięcie aku - info na forum)
Ostatnio zmieniony 2011-10-18, 22:17 przez Cezary Czapski, łącznie zmieniany 1 raz.

qwerty
nowy
Posty: 46
Rejestracja: 2009-05-06, 10:56
Miejscowość: łódzkie

Post autor: qwerty » 2011-10-18, 20:24

Dziękuję Ci bardzo Cezary
jutro sprawdzę

jaszcze jedno pytanie

czy mogę jeździć chwilowo na załączonych wentylatorach na stałe (z wypiętą wtyczką)
w sumie lepiej tak niż ma mi się gotować

zastanawiam się tylko jak one zniosą pracę ciągłą
bo myślę ze nie są do takowej przewidziane
Chrysler 300M 3.5 V6 SPECIAL
2003 Kolor-czarny metalic
245/45/18 \ Beltronics RX65e
Czarna Skóra\ Karbon
Chrom\Wersja Amerykańska\
Przebieg-76.000mil

Awatar użytkownika
Cezary Czapski
Moderator
Posty: 4365
Rejestracja: 2010-06-06, 22:42
Miejscowość: Biała Podlaska
Auto: 3OOM 3.5
Rocznik: 2001
LPG: Tak

Post autor: Cezary Czapski » 2011-10-18, 20:51

qwerty pisze:czy mogę jeździć chwilowo na załączonych wentylatorach na stałe (z wypiętą wtyczką)
w sumie lepiej tak niż ma mi się gotować
W sumie tak, bo za utrzymanie właściwej temperatury silnika odpowiada termostat tzn. tej dolnej. Także jak zrobi się chłodniej to termostat się przymknie i silnik będzie dogrzany.
Jedyny problem to, ze komputer PCM nie będzie widział czujnika i nie wiem czy z tego powodu nie załącza profilaktycznie wentylatorów... Może pokazać się jakiś błąd i w ostateczności zapali kontrolkę silnika - check engine.
qwerty pisze:zastanawiam się tylko jak one zniosą pracę ciągłą
W sumie latem przy 35°C i zakorkowanych miastach mają gorzej.

Jutro zajrzę do schematów w manualu, bo sam jestem ciekaw jak przebiegają połączenia sterowania wentylatorami.
qwerty pisze:po załączeniu wtyczki cisza temperatura dochodzi do połowy gotuje i nic
Silnik powinien się gotować jakoś na 3/4 skali - ostatnia kreska przed połową to normalna temperatura dla silnika (jakieś 90°C), a czasami ciut przed połową.

EDIT:
Wygląda na przecinek i to mnie zmyliło.
POPRAWKA
10°C ≈ 18-22kΩ
90°C ≈ 800-900Ω
Załączenie wentylatorów przez PCM następuje gdy czujnik ma rezystancję około 500Ω.

Ch-ka czujnika temperatury silnika - rezystancja w zależności od temperatury
Obrazek

qwerty
nowy
Posty: 46
Rejestracja: 2009-05-06, 10:56
Miejscowość: łódzkie

Post autor: qwerty » 2011-10-19, 16:43

Witam
wygląda na to że czujnik od temperatury cieczy jest ok
5 V jest
może jakaś jeszcze podpowiedź
pozdrawiam
Chrysler 300M 3.5 V6 SPECIAL
2003 Kolor-czarny metalic
245/45/18 \ Beltronics RX65e
Czarna Skóra\ Karbon
Chrom\Wersja Amerykańska\
Przebieg-76.000mil

Awatar użytkownika
Cezary Czapski
Moderator
Posty: 4365
Rejestracja: 2010-06-06, 22:42
Miejscowość: Biała Podlaska
Auto: 3OOM 3.5
Rocznik: 2001
LPG: Tak

Post autor: Cezary Czapski » 2011-10-19, 22:42

qwerty pisze:wygląda na to że czujnik od temperatury cieczy jest ok
5 V jest
Te 5V na wtyczce jest z PCM'a, czyli OK.
A po zdjęciu wtyczki jaka jest rezystancja (opór) czyjnika w Ω na zimnym i gorącym silniku ???

Jeśli silnik się rozgrzeje, a opór czujnika nie spadnie do 500Ω to wentylatory może jedynie załączyć ciśnienie klimy lub temperatura skrzyni, a nie gotujący się silnik.

Jeśli wyjdzie ok to trzeba będzie szukać na wyjściu PCM'a na styczniki lu w samym PCM'ie.

qwerty
nowy
Posty: 46
Rejestracja: 2009-05-06, 10:56
Miejscowość: łódzkie

Post autor: qwerty » 2011-10-20, 08:56

tak czy inaczej czujnik już zamówiłem
wymienię mam nadzieje że to pomoże
bardzo dziękuję Ci za pomoc

ps wyjąłem przekaźnik od drugiego biegu wentylatorów - pomogło pracują na pierwszym biegu, pomaga to jeździć bo obroty spady z 1500 do jakieś 100 - 1200 w porywach,
nie szarpie tak i już tak nie wyrywa no i łatwiej go zatrzymać :D
taka rada jak by ktoś kiedyś miał podobną sytuację
Chrysler 300M 3.5 V6 SPECIAL
2003 Kolor-czarny metalic
245/45/18 \ Beltronics RX65e
Czarna Skóra\ Karbon
Chrom\Wersja Amerykańska\
Przebieg-76.000mil

Awatar użytkownika
Cezary Czapski
Moderator
Posty: 4365
Rejestracja: 2010-06-06, 22:42
Miejscowość: Biała Podlaska
Auto: 3OOM 3.5
Rocznik: 2001
LPG: Tak

Post autor: Cezary Czapski » 2011-10-20, 10:06

qwerty pisze:tak czy inaczej czujnik już zamówiłem
wymienię mam nadzieje że to pomoże
Ja bym najpierw go sprawdził omomierzem i miał pewność...
Wymiana czujnika może pomóc na 33% - zostają jeszcze dwie możliwe przyczyny.
qwerty pisze:może jakaś jeszcze podpowiedź
Zajrzałem do manuala i okazało się, że informacja o temperaturze silnika (oporność czujnika) nie bezpośrednio jest podawana do komputera PCM.
PCM dostaje informację o temperaturze łącznie z informacją o położeniu przepustnicy TPS - jeśli tak jest na pewno, bo tego akurat nie weryfikowałem w praktyce.

ObrazekObrazek

qwerty pisze: obroty spady z 1500 do jakieś 1000 - 1200 w porywach
Potwierdziłoby to uszkodzenie czujnika położenia przepustnicy lub jego połączeń z PCM, albo usterkę samego PCM'a. Niezależnie od temperatury silnika wolne obroty to jakieś 750, a nie 1500.....

Wszystkie objawy mają wpływ na znalezienie przyczyny usterki !!!
O klimie napisałeś, a wolne obroty 1500 .... to nie jest normalne zachowanie auta.
Albo sam podniosłeś obroty rozłączając czujnik temperatury - wcześniej wolne obroty były ok ?
Może tymczasowo prościej byłoby podać masę na stycznik I biegu wentylatora zastępując sterowanie z PCM'a.

Na odczyt PCM'a składają się dwie rezystancje (temperatura płynu + przepływ powietrza), czyli prognozowanie ewentualnego wzrostu temperatury pod wpływem większej ilości powietrza, a co za tym idzie paliwa też.
Drugi odczyt (odwrotnie proporcjonalny) z TPS - czujnika położenia przepustnicy wykorzystywany jest prawdopodobnie do sterowania układem paliwowo-wtryskowym silnika.


Osobiście zmierzyłbym opór czujnika temperatury w zależności od temperatury (zdjęta wtyczka) i opór czujnika położenia przepustnicy w zależności od wychylenia (też bez wtyczki)

Można sprawdzić, czy jest 5V na pomiędzy pinami kostki od czujnika położenia przepustnicy. Raczej jednak będzie - jeśli jest na czujniku temperatury.
Można sprawdzić po odpięciu aku na wtyku C2 od PCM'a rezystancję na pinach 20 i 21 i czy zmienia się ona przy zmianie położenia przepustnicy.
To już ryzykowne (raczej tego bym nie robił) - na zapalonych kontrolkach zwarcie pomiędzy pinami 2 i 3 czujnika przepustnicy - może tylko styki zaśniedziały...
Ewentualnie na ciepłym, wyłączonym silniku, ale ze świecącymi kontrolkami na desce, maksymalne wychylenie przepustnicy.... choć może nic nie dać.
To tak na szybko.

qwerty
nowy
Posty: 46
Rejestracja: 2009-05-06, 10:56
Miejscowość: łódzkie

Post autor: qwerty » 2011-10-20, 21:35

Witam Cezary
obroty były ok przed odłączeniem czujnika, wszedł mi na takie obroty po odłączeniu czujnika tłumacze sobie to tym że wentylatory pracowały na max.
ponadto bez czujnika temperatury ma problemy z odpaleniem samochodu (muszę długo kręcić kilka sekund, z czujnikiem odpalał po pierwszym tłoku)
(jakby się zalewał) nierówno pracuje i jest wyraźna "dziura " przy szybkim dodaniu gazu
taka ze nawet zgasnąć czasem potrafi, jak się silnik rozgrzeje to dziura znika
tak jak mówiłem nie było tego jak czujnik był podpięty
tak czy siak czujnik muszę wymienić dzięki sprawdzaniu przez mojego pomocnika niestety....
spodziewam się go może jutro
sprawdzę czujnik przepustnicy i 5 V na wtyczce

aha "ciekawostka dropsa" po przejechaniu 30 km (do pracy) wskazówka temperatury dochodzi do normalnego poziomu jedna kreska od połowy, wskazówka zaczyna się wspinać po kilkunastu kilometrach pomimo odpiętego czujnika (chyba pokazuje temperaturę oleju w skrzyni)

jeszcze raz dziękuje za wszystko
Chrysler 300M 3.5 V6 SPECIAL
2003 Kolor-czarny metalic
245/45/18 \ Beltronics RX65e
Czarna Skóra\ Karbon
Chrom\Wersja Amerykańska\
Przebieg-76.000mil

Awatar użytkownika
Cezary Czapski
Moderator
Posty: 4365
Rejestracja: 2010-06-06, 22:42
Miejscowość: Biała Podlaska
Auto: 3OOM 3.5
Rocznik: 2001
LPG: Tak

Post autor: Cezary Czapski » 2012-07-06, 16:44

Dzisiaj - raptem 34°C w cieniu - wskazówka temperatury podniosła się dotykając prawie dolnej kreski połowy wskaźnika. Tak sobie pomyślałem, że z powodu upałów nie mogło się tak stać - no bo nie mogło.

Sprawdziłem przy przekręconym kluczyku na zapłon (tylko zapalone kontrolki na desce) obwody załączania wentylatorów. Na wolnych chodziły oba, ale na szybkich tylko jeden - ten od strony kierowcy. Więc albo padło jedno z uzwojeń silniczka, albo któryś kabelek...

Na razie jest za gorąco, aby włożyć rękę do komory silnika i dostać się do kostek wiatraczków. Jak się ochłodzi to podmienię kostki silniczków i wtedy się okaże: kabelek, czy silniczek.
Chyba, że ktoś to już przerabiał i ma lepszy pomysł.

ocelotl
Klubowicz
Posty: 342
Rejestracja: 2011-07-13, 11:32
Miejscowość: Chojnice
Auto: 300M
Rocznik: 2003
LPG: Tak

Post autor: ocelotl » 2012-07-06, 19:44

Sprawdź bezpieczniki pod maską... zdaje się, że od wolnych obrotów jest jeden wspólny ale od szybkich każdy wiatrak ma osobny (tak samo przekaźniki)... a klimę Ci załącza?
Jeśli nie to będzie bezpiecznik drugi od prawej w drugim rzędzie patrząc od przodu (kwadratowy 40A).
Był: m. in. Chrysler Stratus '97 EU, Chrysler 300M '00 US;
Jest:
Chrysler Grand Voyager '98 3.3L; EU;
Chrysler Town&Country '02 3,8L; CA;
Chrysler 300M '03 3.5L; US;

Awatar użytkownika
Cezary Czapski
Moderator
Posty: 4365
Rejestracja: 2010-06-06, 22:42
Miejscowość: Biała Podlaska
Auto: 3OOM 3.5
Rocznik: 2001
LPG: Tak

Post autor: Cezary Czapski » 2012-07-06, 20:20

ocelotl pisze:Sprawdź bezpieczniki pod maską
To podstawa i zrobiłem to w pierwszej kolejności.

Łatwo nie było - sami wiecie ile miejsca jest pomiędzy wentylatorami, a silnikiem :565:

Na początek obrazek z testu załączania wentylatorów przy użyciu tego co miałem pod ręką, czyli spinacza biurowego. Trzeba to robić krótko, bo po chwili się mocno grzeje, albo użyć grubszego "spinacza" ;)

ObrazekObrazek

Prawidłowo wykonany test 2.7 to zwarcie na krótko odpowiednich przekaźników - pojedyńczo.
Dla 3.5 (z przekaźnikami na wiatrakach - 2001) na wolnych zwarcie tylko na przekaźniku low, a na szybkich na krótko przekaźnik high i low jednocześnie - zimny silnik, na gorącym w zależności od tego co się załącza lub nie załącza.

Teraz nauczka na przyszłość, aby zajrzeć najpierw do manuala zanim zacznie się grzebać w aucie. Schemat z poprzedniej strony dotyczy silnika 2.7 (tu z lewej poniżej) gdzie silniczki wiatraków mają dwa uzwojenia - wolne i szybkie - przekaźniki pod maską sterują oboma wiatrakami naraz - albo działa obwód wolny, albo szybki.

Obrazek Obrazek

Schemat do silnika 3.5 jest na następnej karcie (tu z prawej powyżej). Silniczek ma jedno uzwojenie i centralnie na środku obudowy wiatraków zamontowane są dodatkowe przekaźniki.

Na wolnych obrotach załącza się przekaźnik pod maską "low speed..." i zasila oba wentylatory, które są połączone w szereg.
Na szybkich załączenie przekaźnika "high..." powoduje również zadziałanie przekaźników przy wiatrakach, które zmieniają sposób zasilania na równoległy.... Jeden silnik zasilany poprzez przekaźnik "high", a drugi poprzez przekaźnik "low".

Mam nadzieję, że jakoś to ująłem logicznie, ale jak ktoś nie widzi różnicy pomiędzy podłączeniem szeregowym, a równoległym to może schemat coś pomoże... Mi przestał działać No.2 :554:
Układ przekaźników przy załączonych wolnych obrotach połączenia na zielono. Przekaźnik low, wiatrak No2 i przez przekaźnik do wiatraka No1 i do masy - coś się uszkodzi i nic nie będzie działać.
Z prawej połączenia na szybko przekaźnik pod maską powoduje przełączenie sposobu zasilania silników czerwony z high, a niebieski z low - czyli każdy oddzielnie i jak coś się uszkodzi to jeden wiatrak może się kręcić.

Obrazek Obrazek

Fota nieszczęsnych przekaźników na wiatrakach. Ten wyżej jest uszkodzony i dlatego na wolnych obrotach chodzą oba wiatraki, a na szybkich tylko jeden wentylator się kręci - ten od kierowcy, a pasażer ani drgnie.

Obrazek

Ciekaw jestem co by było jakbym pojechał z tym do elektryka :diabel2:

EDIT:

No i znów mam oba wentylatory na obu prędkościach.
Przekaźnik udało wydłubać się z obudowy.

Obrazek

Blaszka zwierająca styki z powodu temperatury skleiła się z plastikiem do którego przytwierdzony jest jeden ze styków. Tym samym nie przeskakiwała na drugi :562:
Ponowny montaż w ograniczonej przestrzeni pomiędzy silnikiem, a wiatrakami nie był "bułką z masłem" - ale się udało :one:

Czy przy temperaturach powietrza 35°C i asfaltu 55°C, na szybkich obrotach pracują oba wiatraki jednocześnie ?
Warto sprawdzić - aby nie przegrzać silnika i nie mieć wskazówki temperatury prawie na połowie skali.
Ostatnio zmieniony 2013-09-26, 08:42 przez Cezary Czapski, łącznie zmieniany 2 razy.

qubus41
nowy
Posty: 5
Rejestracja: 2010-07-13, 17:00
Miejscowość: gliwice winschoten

skoki temperatury jak pech to ja.

Post autor: qubus41 » 2012-08-09, 21:15

Kupiłem Krzysia 7.07 , 300 km od domu w drodze wszystko ok.W poniedziałek w trasę -niestety po 140 km jazdy temperatura skoczła na maxa -pobocze, laweta,mechanik,diagnoza padła pompa wody ,ok wymiana(trochę to trwało ,do końca tygodnia)no to w trasę -niestety po przejechaniu 30 km wskazówka temperatury poszybowała na szczyt po zwolnieniu spadła ,ale niestety w trasę tak nie pojadę ,auto do mechaniora wymiana termostatu,żona pojechała na testy 140 nic , 160 nic ok zawrotka i do domu , 120 na blacie i wskazówka w górę po chwili spadła i ok. Potem zrobiła jeszcze z 300 km i było ok . teraz ,czasem przy 140 , czasem w mieście wskazówka skacze w górę i wraca na swoje miejsce albo trzyma ciut ponad połową . nie mam pojęcia co może się dziać ,ale mam trase do zrobienia 1000 km i trochę się boję .czy ktoś może wie co może się dziać ?

Awatar użytkownika
Cezary Czapski
Moderator
Posty: 4365
Rejestracja: 2010-06-06, 22:42
Miejscowość: Biała Podlaska
Auto: 3OOM 3.5
Rocznik: 2001
LPG: Tak

Post autor: Cezary Czapski » 2012-08-10, 08:03

qubus41 pisze:teraz ,czasem przy 140 , czasem w mieście wskazówka skacze w górę i wraca na swoje miejsce albo trzyma ciut ponad połową
Sprawdź wiatraki - na obu prędkościach muszą załączać się oba - jak to zrobić masz powyżej.
Sprawdź szczelność układu - korek zbiorniczka w szczególności.

Kod: Zaznacz cały

Istnieje opcja Szukaj - jeśli temat istnieje nie zakładamy nowego tematu
qubus41 pisze:mechanik,diagnoza padła pompa wody.... po przejechaniu 30 km wskazówka temperatury poszybowała na szczyt.... do mechaniora wymiana termostatu
Jakiś nieciekawy ten mechanik skoro oddaje niesprawdzone auto, a może pompę wody wymienił w ciemno.....

sebafire
nowy
Posty: 18
Rejestracja: 2011-08-31, 21:15
Miejscowość: Olkusz

Post autor: sebafire » 2012-08-11, 16:06

Witam

Dzisiaj wyciągnąłem z samochodu wentylatory ponieważ jeden już się zacierał i niestety silniczek nadaje się do wymiany. Proszę o info czy można zastosować jakiś zamiennik za oryginalny Valeo, bo przypuszczam że takiego już nie kupię. Może ktoś ma używkę lub regenerował stary. Pzdr.

Wojtas69
Trener
Posty: 252
Rejestracja: 2006-09-30, 12:36
Miejscowość: Leszno

Post autor: Wojtas69 » 2012-08-12, 17:46

Można kupić wentylatory osobno, poniżej umieszczam linki do sklepów internetowych.
Silniki chłodnicy wody
Sklep wysyłający do Polski

qubus41
nowy
Posty: 5
Rejestracja: 2010-07-13, 17:00
Miejscowość: gliwice winschoten

Post autor: qubus41 » 2012-08-13, 09:14

Witam .Cezary to nie jest tak że mechanik nie sprawdził ,pompę widziałem po wymianie ,wirnik sobie pękł na połowę ,wymienił rozrząd, pompę wszystko jak w książce napisali , sprawdził auto i było ok, dwa dni i siadł termostat ,teraz po 2 tygodniach dalej mam te same objawy podejżewam że to termostat ponieważ auto się grzeje wskazówka skacze na 3/4 wąż górny gorący a dolny zimny .
:551:

ODPOWIEDZ